Quarantaine dag 41

Pre-teaching nieuws al wat de klok slaat… Hier gaat het redelijk goed. Het schema dat we zelf hebben uitgedokterd helemaal aan het begin van de lockdown bleek redelijk compatibel met de dagplanningen van de juffen. We maken ons dus nog steeds elk minstens 1 uur van de dag vrij om de kinderen te begeleiden bij hun werk. En dat is echt nodig. Die richtlijn van Ben Weyts van twee uur per week is echt absolute onzin. Maar op deze manier werkt het wel. Zoon moet nog een derde uur werken, maar als je daarvoor en daarna instructiemomenten hebt dan lukt het daartussen wel om beperkt zelfstandig nog wat bezig te zijn en plannen we dan de activiteiten die het minste begeleiding nodig hebben.

Deze week ontving een vriendin een kaartje dat ik haar op 1 april had gestuurd. Het kaartje was dus drie weken onderweg. Idem voor de verjaardagskaart van mijn broer, die kreeg hij twee weken na zijn verjaardag… Intussen is een knutseldoos van Kiwico die ik voor de kinderen had besteld ook al een maand onderweg.

Ik heb de indruk dat meer mensen het beu zijn en de rol beginnen lossen. Toen ik gisterenavond even ging wandelen, zag het graspleintje hier in de buurt zwart van de mensen en waren er verschillende met een bal aan het spelen; twee dingen die nog steeds verboden zijn maar wellicht volgende maand niet meer. Bij het wandelen moesten we ook voortdurend mensen kruisen en echt niet iedereen respecteert de anderhalve meter afstand. Benieuwd dus wat dat gaat geven als de regels echt versoepeld worden. Zelf ben ik overigens ook nog eens met de bal gaan oefenen met de kinderen want dat moest van de turnmeester, dan voel ik me toch niet 100% gerust omdat het dus eigenlijk nog steeds niet echt mag.

Op het werk is het ontzettend stresserend, we kampen met een groot probleem dat maar niet opgelost raakt en waarvoor ik afhankelijk ben van externen in verschillende landen en dan is het wel lastig om dat volledig los te laten op de momenten dat ik met de kinderen bezig ben. Mijn lontje is nu wel heel kort en dat is niet eerlijk natuurlijk. Hopelijk raakt dat probleem snel van de baan. Thuiswerken/lockdown/pre-teaching is al een uitdaging genoeg zonder bijkomende problemen.

Maar de kinderen doen het dus eigenlijk heel heel goed. Ze hebben af en toe een Zoom meeting en dat lijken ze wel heel leuk te vinden en ze werken elke dag zonder (veel) gemor hun schema’s af. Ik lees her en der toch andere ervaringen. Maar zoals gezegd, we plannen het echt in en maken er tijd voor vrij, waardoor ik dus 5 in plaats van 4 dagen per week werk en de wederhelft sociaal verlof opneemt. Het is moeilijker om de vrije uren op te vullen waarop wij allebei aan het werk zijn, dan is de verleiding groot om heel de tijd te gamen. Alhoewel ik moet zeggen dat de Dochter gisteren volledig op eigen initiatief een heel uur heeft gelezen en dat nog superleuk vond ook. Niet slecht voor een uk van 6.5!

Benieuwd ook hoe het werk zich gaat opstellen als er bijvoorbeeld maar 1 van de 2 deeltijds naar school gaat mogen, ik zie mezelf niet naar Brussel trekken zo lang het thuisonderwijs door blijft gaan eerlijk gezegd. Dat worden nog interessante tijden. Maar ik kan perfect alles van huis uit doen dus ik hoop dat we ook de komende maanden nog volop gaan kunnen thuiswerken. Ik heb ook echt nog geen zin om uit mijn bubbel te komen, het voelt toch nog niet echt veilig.

7 gedachten over “Quarantaine dag 41

  1. Als het voorstel dat we gisteren zagen passeren, effectief van kracht wordt, mogen ze hier allebei nog niet naar school. De vraag is dan of het – vooral voor de kleutertjes – dan nog wel de moeite zal zijn om opnieuw te starten, dit schooljaar.

    En ik hou ook al een beetje mijn hart vast voor de zomervakantie (ze gaan pas vanaf 18 mei beslissen wat er met de vakantiekampjes dient te gebeuren). Ik heb vandaag op het werk toch al eens geïnformeerd hoe lang ik tijd heb om ouderschapsverlof aan te vragen, want tot september zo functioneren, dat komt hier niet goed, denk ik (ik zit nu al – door een samenloop van omstandigheden die er al waren voor dit hele gedoe losbarstte – ferm tegen mijn grens aan).

    Onze vierjarige heeft hier morgen trouwens haar eerste videocall. 😀

    Like

  2. En helaas heeft N in je mooie kaartje gebeten >:-( Maar gelukkig is het niet kapot en kan ik het mooi bewaren. Het moet van de kast gewaaid zijn toen ik weg ging… Tot nu toe (ik ga hout vasthouden) zijn mijn pakjes altijd netjes en vrij op tijd geleverd. Ik deed mee aan een knuffelpost-actie en mijn kaartjes naar NL en Zwitserland waren er sneller dan kaartjes naar België…

    Ik zag vandaag ook veel mensen op bankjes en in parkjes zitten in Gent.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.