Lockdown?!?

De scholen moeten dicht. Maar de hobbies blijven. We mogen onze kinderen niet naar de buitenschoolse opvang brengen omdat we niet in de zorg werken. Maar de kampjes mogen doorgaan. De winkels blijven open op afspraak. En in het verlof trekt half Vlaanderen wellicht naar de zee. Maar dat is geen probleem als je niet met de trein gaat en aan het raam gaat zitten als je wel de trein zou nemen. Dus shoppen mag, op een overvolle dijk zitten mag, met allemaal vreemde kindjes op kamp gaan mag, maar de scholen sluiten wel.

Ik had nog liever een harde lockdown gehad eigenlijk. Dan had ik tenminste nog het gevoel kunnen hebben dat onze inspanningen iets gaan uithalen. Nu worden de komende weken hel en het gaat toch voor niks zijn.

Apenland.

11 gedachten over “Lockdown?!?

  1. Er valt inderdaad heel wat over te zeggen, helaas. Ik heb een vriendin die geen verlof mag nemen om te zorgen voor haar kleuter, omdat haar werk van mening is dat hij maar naar de noodopvang moet gaan. Maar in school mag hij niet gaan naar de noodopvang omdat ze geen essentieel beroep heeft. Het is werkelijk verschrikkelijk, een harde lockdown was wellicht duidelijker geweest.

    Like

  2. bij ons zijn in de praktijk toch alle kampen geannuleerd rond Leuven (speelplein Leuven, sportkampen De Miester, Sporty, …) en die doen ook maar verkleind noodopvang alternatief bij gebrek voldoende monitoren om zoveel kleine groepjes op te vangen.

    Dus we gaan wel even 3 weken in lockdown modus met thuiswerken met de kinderen thuis. Gezien de stijgende bezetting op de IC afdelingen in het ziekenhuis vind ik dat prima. Het had voor mij ook nog strenger gemogen. Beter streng (en korter) dan halfslachtig en lang.

    Nu maatregelen , die niet iedereen verplicht binnenshuis houden (incl ook supermarkten toe enz, echt binnenblijf gebod) zoals in Libanon geweest is, zijn altijd per definitie deels arbitrair. Omdat ziekenhuizen, supermarkten en nog x essentiële diensten moeten openblijven zelfs bij een echte lockdown…moeten er ook noodopvang zijn en moet er dus ook openbaar vervoer zijn want zwakkeren hebben geen ander vervoer. Enz enz. En als je dan zogezegd het ene veilig kan organiseren met maatregelen zijn er direct (terecht) 10 andere sectoren die willen aantonen dat ze iets veilig kunnen organiseren. Maar het probleem is dat als je die allemaal zogezegd veilig opstart, er teveel mensen onderweg zijn. En dus worden er keuzes gemaakt. Er wordt gelobbyd. Er worden ook terecht economische afwegingen gemaakt. En het eindresultaat is een vaak contracdictorische chaos waar onder andere ook politieke spelletjes in gespeeld worden. So be it. Arbitrair zal het altijd wat zijn. Een snelheidslimiet in het verkeer is ook arbitrair. Maar de geest van de maatregel snappen we en ook hier snap ik waarom men verstrengt. Daarom probeer ik me het hoofd niet te breken over de exacte logica en samenhanging van alle maatregelen. Ik kan ze toch niet wijzigen, dus het is verspilling van mijn energie.

    Like

    1. Hier gaan toch nog wel veel kampjes door, het scoutskamp dat ze gingen doen helaas niet. Ik blijf het er lastig mee hebben. De kinderen zijn vorige week bijna elke dag weggeweest, opgevangen door de grootouders en ouders uit de klas. Deden we niet bij de eerste golf, toen zijn we heel de tijd in ons kot gebleven. Maar zowel
      Wij als onze oudste zoon gingen daar toen helemaal onderdoor. Dus dat doe ik niet meer. Dus hier blijven ze vrienden zien en gaan voetballen. En intussen met dat mooi weer zit iedereen buiten op een hoopje. Maar de terrassen mogen niet open. De strandbars wel. Het is en blijft aanmodderen en ik denk dat net dat de motivatie ondergraaft. De vaccinatie vlot niet. Ach ja. Hopelijk betert het ooit.

      Like

  3. https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t9-0 : Corona ouderschapsverlof is een soort technische werkloosheid door overmacht voor ouders met kinderen zonder opvang nu in Corona. Je kan flexibel een aantal dagen vragen (met bewijs dat er geen school of kamp is) en je werkgever kan het niet weigeren. Is verlengd, was oorspronkelijk april – juni 2020. Nu nog steeds geldig voor nu deze “paaspauze” maar anders als school kinderen vb in quarentaine gaat en je geen opvang hebt enz.

    Like

    1. Dat ouderschap heb ik in de zomer genomen. Nu is het een soort technische werkloosheid dacht ik? Op het werk piepen ze er alvast niet meer van en vernoemen ze enkel het sociaal verlof. Maar voor de komende twee weken is alles onder controle 👌😊

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.