Goed voornemen

Een etentje bij vrienden deed het ‘em. Voor mijn zwangerschap probeerde ik mijn zuivelconsumptie een beetje in te perken, maar het laatste jaar liet ik me weer vrijelijk gaan met kaas en melk, die periode dat de osteopaat me verbood van zuivel te eten niet te nagesproken. Die vrienden serveerden resoluut geen melkproducten, wat me er dus aan deed denken dat ik er eigenlijk ook weer wat strikter mee wil zijn. Ziehier dus mijn goed voornemen voor de komende tijd.

En niets zo goed om te beseffen hoeveel zuivel ik eigenlijk binnenspeel op een dag dan proberen te minderen. Het begint vaak al bij het ontbijt; ontbijtgranen met melk. Dat is makkelijk opgelost, ik ben zot van rijstmelk en ook bepaalde smaken van sojamelk kunnen me bekoren. Of amandelmelk. Keuze zat dus.

Het middageten is al iets moeilijker. Veel lekkere soorten veggie broodbeleg, maar ik mis de kaas zo gauw. Een beetje kruidenkaas, een sneetje halfbelegen, het kan zo lekker afsmaken. Ik mis het écht.

Vieruurtje weerom geen probleem, gewoon sojayoghurt, lekker en eenvoudig. Maar wat met die lekkere capucino of latte uit de koffiebar? Thuis drink ik koffie zwart maar als ik ergens koffie ga drinken mag het wel met melk(schuim). Is dat te doen met sojamelk? Ik weet dat bepaalde koffiebars het aanbieden, maar ik heb het zelf nog niet aangedurfd om te bestellen…

In elk geval, de intentie is er. Ik wil er in eerste instantie niet te zwart-wit in zijn en alles afschaffen (verse ricotta! vers geraspte parmesan! capucino!) maar een serieuze vermindering moet toch kunnen.