Keukenopties

De nakende verbouwing slaat nog steeds het merendeel van mijn vrije tijd aan. Volgende week donderdag is er een afspraak met aannemer en architect tesamen, maar omdat de aannemer niet later wil afspreken dan 14u kan ik er niet bijzijn. Een halve dag verlof nemen zie ik namelijk niet zitten omdat ik ten eerste maar 6 verlofdagen meer heb voor dit jaar en ten tweede die week al afwezig ga zijn wegens ziekenhuistoestanden. En ik wil nu ook niet de collega zijn die altijd afwezig is. Ik vertrouw mijn wederhelft daar trouwens wel in, we spreken zowel voor- als nadien alles uitgebreid door onder ons twee.

Momenteel zijn we vooral met twee dingen bezig. Ten eerste met rondrijden, winkels bezoeken en internetsites afdweilen op zoek naar inspiratie. Wat voor een stijl keuken en badkamer willen we. De opties zijn eindeloos, dus eerst moeten we ons een beeld kunnen vormen van onze stijl. En dat is véél ingewikkelder dan het klinkt. Omdat alles bij elkaar moet passen bijvoorbeeld. Anders stap je zoals wij een tegelwinkel binnen waar ze je niet kunnen helpen omdat je nog niet weet welke kleur en stijl de keuken zal zijn. Zucht.

Ten tweede is er het budget bepalen. Een evenwichtoefening tussen hoeveel geld hebben we en hoeveel geld willen/kunnen we uitgeven. Moet er geleend worden? Hoeveel extra lening kan ons budget aan (want ik heb weinig werkzekerheid). Waarop willen en kunnen we besparen?

Neem nu bijvoorbeeld de keuken. Die is momenteel niet opgenomen in ons verbouwbudget. Wat verschillende opties geeft:

  • we gaan voor het alles-in-één-keer principe. Maar een keer verbouwmiserie. We doen ook nu de volledige keuken. En we kiezen een keuken die de komende 30 jaar goed moet zijn, dus een kwaliteitsvolle keuken die ons 100% aanstaat. De dure optie zeg maar.
  • we sparen nog een jaar of 5 en kopen dan een nieuwe keuken. Ondertussen plaatsen we ons huidig gamma-keukentje in de nieuw verbouwde ruimte. Het zal er niet zo geweldig uitzien, maar lelijk is hij ook niet. En de toestellen hebben we zelf maar 5 jaar geleden gekocht, dus zonde om die nu al weg te moeten smijten.
  • we gaan voor de nieuwe keuken, maar een meer basic model. We vragen bijvoorbeeld aan een kennis van mijn ouders of aan de aannemer om er een te maken op maat. Minder gesofistikeerde kastjes en toeters en bellen, maar wel degelijk en mooi genoeg. Het compromis als het ware.

We zijn er nog lang niet uit. Avonden en weekends lang cijferen, boekjes en sites bekijken, puzzelen, nadenken doen we. Eigenlijk is dit niet 100% mijn ding. Ik plan veel liever lange roadtrips door de VS. Niet dat ik er niet enorm naar uitkijk om in het resultaat van onze verbouwing te kunnen leven; eindelijk een praktisch en modern stadshuis ipv ons donker, onpraktisch en vochtig stekje. Maar het proces ernaartoe, dat zou ik met plezier aan de experts overlaten. Net zoals de financiering 😉

4 gedachten over “Keukenopties

  1. Als optie 1 eigenlijk geen optie is, zou ik geneigd zijn om voor optie 2 te gaan. Dan kun je je zin doen, maar moet je er gewoon wat langer op wachten.
    Bij optie 3 -staat ook steeds in mijn lijstje- lijkt het me dat je er na ’n bepaalde tijd spijt van krijgt dat je niet echt je zin hebt gedaan en die achteraf alsnog doet, met twee keer kosten als gevolg.

    Like

  2. Bedankt voor je reactie op mijn bog… het leest inderdaad snel weg… wel heerijk hoor…
    wens je nog een 2e helft van de week…
    Groetjes

    Like

  3. Wij kozen voor Ikea. Heel tevreden over de kwaliteit en ’t werd een keuken van een paar duizendjes ipv eentje van over de 25.000.
    Tip: als je Ikea ook de installatie laat doen, dan betaal je slechts 6% btw op de kasten. En ‘oude’ of nieuwe toestellen die je niet bij hen hebt gekocht plaatsen ze ook.
    Maar misschien komt dit wel allemaal te laat en heb je al een keuze gemaakt…

    Like

Reacties zijn gesloten.