Nieuwe auto?

Onze oude grijze muis, oftewel onze auto heeft ondertussen 290 000 km op de teller staan. Hij is elf jaar oud, beetje roestig, vuil, en begint zelfs te stinken als hij stationair draait. We hebben niets anders dan grote kosten ermee (Volkswagen is degoutant duur qua onderhoud, en de garage waar we gaan arrogant) en denken er al langer aan een andere te nemen.

En nu geven ze overal ‘saloncondities’. Het autosalon zelf is niets voor ons; een auto is puur een gebruiksvoorwerp, en we hebben geen boodschap een rijen en rijen van die blinkende rijdende dozen. Neen, we weten wat we willen, en de rest zegt ons weinig. Maar in de gewone garages geven ze ook fikse kortingen, dus hebben we dit weekend eens een ommetje gedaan.

Zaterdag langs Ford. De nieuwe Focus heeft een Econetic versie met een uitstoot van 114 en dat is echt wel super. Bijna zo goed als de dure hybryde Toyota Prius, niet te duur, zuinig, leuk design.
In de garage werden we erg vriendelijk ontvangen, glaasje fruitsap erbij, betrouwbaar uitziende verkoper.
We zouden gaan voor de break. Met een salonkorting en een ecokorting en een extra overnamepremie kregen we een super aantrekkelijk voorstel. Interessant!

Vandaag dan naar Toyota. De Auris zijn we al eens gaan bekijken toen hij pas uit was, maar we wilden toch graag nog eens een nieuwe offerte.
Ook hier een leuke garage, maar het aanwezige volk was gemiddeld dertig jaar ouder; allemaal bejaarden. Heel vriendelijke mensen, we kregen er meteen ons vieruurtje, een koffie en pannenkoek.
Elf procent korting viel er hier te rapen, en de vijf jaar garantie die Toyota standaard geeft. Groot nadeel is dat de Auris geen breakversie heeft, en de andere huidige modellen interesseren ons niet. Ik vind een monovolume echt niet mooi. We hebben ruimte nodig voor ons twee grote honden, en daarvoor lijkt me een break het meest aangewezen model.
De Auris heeft echter het mooiste interieur, en mijn familie is al altijd Toyota-minded geweest. De auto van mijn ouders is stokoud, maar ziet er nog steeds uit als nieuws, en ze hebben er nog nooit grote kosten aan gehad. Kwaliteit dus.

Na Toyota nog eens bij Opel gaan kijken. Minder mooie garage, minder leuke mensen, waar wél een knappe aanbieding. De Astra break kwam met een fikse salonkorting (meer dan 10 procent) een pakket opties aan amper 300 euro (cruisecontrol, automatische airco, the works) en een vaste overnamepremie van 1500 euro. Hier kan je bovendien optioneel ook een partikelfilter nemen (€ 500), wat bij Ford absoluut onmogelijk was op de versie die we willen, en dat is echt stom, toch voor een auto die onder het label eco wordt gesleten.
Nadeel: vooral de minder vertrouwen uitstralende garagist; als we hiervoor gaan, gaan we toch nog eens bij een andere verdeler kijken, en het helaas ronduit lelijke dashboard.

Qua prijs zijn de drie auto’s zo goed als identiek, dus dat is al niet echt een criterium hier. De Opel is ietsje duurder, maar als je de Ford met dezelfde opties neemt, is die weer exact even duur. De Ford is iets zuiniger en milieuvriendelijk, wat voor mij persoonlijk enorm belangrijk is. Opel heeft dan weer de naam degelijker te zijn. Is dat zo?

We gaan er eens een weekje over slapen denk ik…

5 gedachten over “Nieuwe auto?

  1. TOYOTA ! Absoluut. Ik ben nogal Toyota-minded, van thuis uit meegekregen. Niet moeilijk: al heel mijn leven zie ik jaloerse blikken wanneer mensen vernemen hoe lang we met onze toyota’s doen, hoe weinig technische problemen we hebben en hoe goed de service is.

    De Toyota Corolla waarmee we nu rondtoeren is bijna 14 jaar en gaat naar 250 000 km. We reden er dit jaar probleemloos mee door Engeland en door de Pyreneeën. We overwegen om volgend jaar (als we tenminste geen grote kosten krijgen) ook voor een nieuwe wagen te gaan en voorlopig staat de Auris ook bovenaan ons lijstje.

    Ook hier willen we milieubewust kopen. Maar op dit moment is er gewoon geen wagen die merkelijk het verschil maakt en bovendien haalbaar is voor kleinere budgetten. Ik geloof vooral in ecologisch rijden, waarmee je heel wat kan besparen en je energiegebruik een stuk lager ligt. De auto gebruik je ook enkel voor verplaatsingen waarvoor er geen milieuvriendelijker alternatief is. Binnen de stad bijvoorbeeld mijden we de wagen. Moest iedereen die inspanning leveren, dan zal het effect veel groter zijn dan de zogezegde milieuvriendelijke wagens waar men nu zo over opschept.

    Succes bij je keuze !!!!

    Like

  2. Wel, ik moest vroeger nooit van Ford weten, maar heb nu een leasewagen (van de werkgever, dank u wel merci) en heb een Focus gekozen, versie 1.6 109pk met partikelfilter. Schitterende wagen, sublieme prestaties voor zijn motor en dynamisch rijplezier. Ben zwaar onder de indruk van Ford. Toyota ken ik ook van de schoonfamilie. Zeer degelijk gerief, maar met je honden zou je toch echt beter een break nemen hé.

    Like

  3. Tjah, dat ik het voor Toyota heb, heb ik al meermaals op het net gespuid.

    Voor Ford hebben wij het hier totaal niet wegens heel negatieve ervaringen bij de schoonouders (gaande van opeens stilvallen, tot pure rammelbak-capaciteiten voor een auto die ze nieuw hadden aangekocht). Ook de auto van collega x – een ford focus break van twee maand oud – rammelt ondertussen al…

    Ikzelf kom uit een opelfamilie en kan daar geen enkel negatief punt over bedenken. Mijn vader rijdt al zijn hele leven met ’n opel en heeft nog nooit grote kosten gehad. Anderzijds heeft een collega van Lief miserie met de airco (die zou al twee keer vervangen zijn), maar daar stopt het ook.

    En dan is er Toyota. Misschien is die inderdaad wel duurder in aanschaf, maar verder niets dan voordelen. Zo produceert Toyota al jaren auto’s die voldoen aan milieunormen waar hier nog niet eens over wordt gepraat. Onderhoud vinden wij niet duur (we doen toch flink wat kilometers), de vijf jaar garantie enz. wegen door. En verder (zo wist Lief mij te vertellen) is een toyota in segmenten opgebouwd, waardoor je – gesteld dat er al iets fout loopt en je ergens een bluts rijdt of een bluts gereden wordt – enkel dat ene segment moet vervangen ipv een heel deel, wat uiteraard een stuk scheelt in de portemonnee.

    Volgens Lief is het probleem tegenwoordig de elektronica. De meeste auto’s zijn halve computers geworden die af en toe foutmeldingen geven die niet op te lossen zijn en waardoor je dus met een pinkend lampje moet blijven rondrijden (daar spreek ik uit ervaring met een Peugeot – never again). Niet zo met Toyota. De elektronica zou daarvan veel degelijker zijn.

    Onze trouwe Toyota is ondertussen zeven jaar oud en wij hebben er nog niets van kosten aan gehad. Werkelijk niets.

    En ja, het oog wil uiteraard ook wat, maar rationeel gezien zou ik het wel weten.

    🙂

    Like

  4. Toyota graag (ooit met een yaris gereden en zeer tevreden van) maar ze hebben gewoon geen break hee. De corolla break wordt niet langer verkocht en de auris versie break is nog niet eens aangekondigd. Ten vroegste 2009 spraken ze in de garage. En gezien de staat van onze achterbank na twee jaar hondenvervoer, is het echt zonde om een mooie nieuwe auris aan te schaffen en dan die honden daar op te zetten.

    Volkswagen uitgesloten wegens huidig model golf en niet zo tevreden van (veel kleine maar toch noodzakelijke en zeer dure herstellingen). De motor van dat ding is inderdaad onverslijtbaar maar dat kan van de ramen, verwarming en andere kleine onderdeeltjes niet gezegd worden.

    Franse auto’s misschien niet zo aan te raden voor kilomtervreters als wij, de volvo is zeer duur, blijven over opel astra en ford focus.

    Beiden hebben zeer interessante aanbiedingen, die van ford past net iets beter bij onze huidige situatie. Qua prijs kwaliteit zullen ford en opel zeer dicht bij elkaar staan, een ford blijkt idd gevoelig aan een beetje rammelen hier en daar maar op de meeste websites zijn de gebruikers wel tevreden over hun focus. En uit internationale tests (waar de aziaten toyota en honda en co uitblinken) scoort ford altijd in de buurt van opel.

    Dus als de rijtest meevalt en de ford garage hun overnamebod voor onze oude grijze golf 3 met 290.000 km (1.500 € + 750 € premie) waarmaken…

    (als iemand er meer dan 2.250 € voor geeft, steeds welkom!)

    Like

Reacties zijn gesloten.