Treinstaking oftewel dikke miserie in de ochtend

Nu te lezen op Vrtnieuws: Noord-Zuid verbinding lag een uur plat. Wel mensen, daar zat ik dus middenin…

Normaal neem ik een  trein dicht bij huis om dan na tien minuten over te stappen op de trein naar Brussel. Dat eerste treintje heeft 50% van de tijd vertraging waardoor ik dus telkens mijn aansluiting mis en te laat op mijn werk ben. Dus ik dacht, staking, nu zal het zéker vertraging hebben, dus ik ga het zekere voor het onzekere nemen en een eind verder stappen om de tram te nemen.

Zo gezegd zo gedaan dus. Een kwartier vroeger uit mijn bed, de honden vroeger en korter uitgelaten en dan de stad doorkruist naar een tramhalte met een grote ticketautomaat, want de halte dichterbij heeft maar een kleine automaat en die werken alleen met gepast geld en dat had ik toevallig niet vandaag.

Enfin, so far so good, de tram komt stipt en ik sta een kwartier te vroeg in het station. Op de monitors zie ik dat geen enkele trein vertraging heeft, behalve het treintje dat ik normaal had genomen, dus mijn inspanning was niet voor niets.

Trein vertrekt normaal en spoort naar Brussel. In Brussel Zuid blijven we echter abnormaal lang staan. Ik begin al te vrezen dat ik het toch nog aan mijn been ga hebben.
Ze roepen iets om in de trein, maar door de joelende en roepende zestienjarigen vlak voor mij (een ganse klas wetsvlaamse pubers op schoolreis) kan ik niets horen. De tweede keer kan ik het wel verstaan: mijn trein zal direct doorrijden naar Leuven en Brussel Centraal en Noord overslaan.

Ik ken Brussel Zuid niet, en loop een beetje verloren in de immense stationshal. Op de monitors staan nog treinen die een half uur geleden al hadden vertrokken moeten zijn, en wordt aangeraden te wachten op de mededelingen via de speakers. Gedurende de tien minuten dat ik daar sta te draaien echter geen enkele mededeling. Ook niemand van de NMBS te zien trouwens. De reizigers worden compleet aan hun lot overgelaten.
Tenslote volg ik twee zakenmannen naar spoor acht, waar een trein richting Leuven zou zijn. Wanneer de trein aankomt, passeert er toevallig een treinbegeleider, en vraagt iemand of deze trein zal stoppen in Brussel Noord. ‘Maar natuurlijk niet’ is het antwoord, de ganse noord-zuid as is blijkbaar geblokkeerd.

Waarom zegt er niemand eerder hier iets over?

Ik vraag me af of Brussel Zuid een metrohalte heeft. Ik ga op zoek, en vindt metro lijn 2. Daarmee raak ik redelijk in de buurt van mijn werk, ik zie geen beter alternatief. Ik koop een duur metrokaartje (weer extra kosten, na de tram van vanmorgen!!) en stap op de metro.

Amper een kwartier te laat op het werk, maar dat enkel omdat ik wist hoe hier via andere transportmiddelen te raken, niet dankzij de behulpzaamheid van de NMBS!

Schandalig is dat. Iedereen die ik in het station zag, was dan ook terecht boos. Op het nieuws vanmorgen hadden ze niets omgeroepen van vertraging, en toen ik gisteren keek werd het ergste leed maar verwacht vanaf 10u. Het was echter om 9u al dik prijs.

Wat me het meest woest maakt, is de reden van de staking. Ze staken letterlijk om te kunnen staken. Voor het absolute stakingsrecht. Tegen de minimumdienstverlening.
Als deze staking één ding overduidelijk maakt, is dat die minimumdienstverlening er MOET komen. Liever vandaag nog dan morgen. Het moet GEDAAN zijn met de willekeur waarop de NMBS haar reizigers gijzelt. Zonder reden. Bah.

2 gedachten over “Treinstaking oftewel dikke miserie in de ochtend

  1. Oef, ben ik blij dat ik niet in Brussel moest zijn. Ik had er ook voor gevreesd toen ik hoorde dat Gent-Antwerpen problemen opleverde maar al bij al viel vijf minuten vertraging goed mee

    Like

  2. Ik heb niet de minste hinder ondervonden van de staking, maar ik moet dan ook maar tot in Aalst. Ik vind die treinstaking een zeer delicaat onderwerp. In ieder geval, een minimale dienstverlening lijkt me even chaotisch, dramatisch en frusterend te worden. Zeker tijdens piekmomenten lijkt een minimumdienstverlening niet verantwoord. En stakingsrecht moet ook voor het spoorwegpersoneel behouden blijven, vind ik. Maar er moeten regels in acht genomen worden: bv. in welk stadium van de onderhandelingen wordt gestaakt (staken als “signaal” kan niet), voldoende op voorhand aankondigen en duidelijk communiceren over wat nog mogelijk zal zijn en wat niet, … . Misschien moet men ook eens denken aan alternatieve drukkingsmiddelen zoals bv. gratis vervoer (met compensatie voor abonnees) en geen ticketcontrole.

    Like

Reacties zijn gesloten.