Gentse Feesten dag 9: Sioen en straattheater

Een mens zou het soms vergeten, dat de feesten meer zijn dan hopen muziek, drank, veel volk en vettig eten. Dat er ook een internationaal straattheaterfestival is. Met onwaarschijnlijk goeie dingen… Ik was het echter niet vergeten. Ik had op voorhand het aanbod braaf doorgesnuisterd en een aantal dingen aangekruist, maar door de hitte kwam ik overdag mijn huis niet meer uit. Compleet suf in het stadspark liggen slapen, of gewoon in de zetel, alles behalve in de zon lopen.
Zondag kon ik mezelf er plots wel toe brengen om overdag eens buiten te komen en zo, op de valreep, nog wat straattheater mee te pikken. En daar heb ik geen spijt van. Als ik de Gentse Feesten dit jaar met een goed voornemen afsluit, dan is het wel om volgend jaar veel meer voorstellingen te gaan bekijken!

Tango Sumo- Deuxième Round 
In een soort boksring bevinden zich enkele tafels en stoelen. Het lijkt wel een café. Vier mannen staan of zitten in deze ring. Op de achtergrond is er accordeonmuziek.
Eerst zitten de mannen alleen, ieder zin zijn hoekje. Langzaam aan komt er contact, ontspinnen er zich een soort van gevechten. De allianties wisselen constant, een tegen een, twee tegen een,… Geregeld zijn er ook momenten van rust, die de dansers in deze hitte maar al te goed kunnen gebruiken.
In de zeer beperkte ruimte geven deze Fransmannen een knap staaltje van moderne, zeer toegankelijke dans. Dynamisch, grappig, speels, mooi om naar te kijken; zowel volwassenen als kleine kinderen konden dit stukje straattheater smaken.

 


Abigail Collins – Une Femme Exposée

Het publiek zoekt een plaatsje op de tribune op het Braunplein. De voorstelling is nog niet begonnen, mensen lopen af en aan. Plots duikt er een vies vrouwtje op, die onschuldige voorbijganger er van langs geeft met haar grote Aldi-tas. De mannen in het publiek zijn zo mogelijk nog minder veilig dan de vrouwen (‘lekker lekker’)…
Plots verdwijnt het vrouwtje onder een soort cocon, en in plaats van het vieze dametje komt er in strak rood pakje gehulde jonge vrouw tevoorschijn. Nu kan de show echt beginnen…
De in London geboren en momenteel tussen Antwerpen (vandaar het goede Nederlands…)  en Melbourne pendelende Collins geeft een erg gesmaakte show. Ze speelt een vrouw die werk, man en carrière kwijt is en nu op straat leeft. Ze probeert haar carrière wanhopig weer op de sporen te krijgen, ‘the show must go on!’. Dat doet ze onderandere door een komisch hoelahoepnummer, een tragikomische uitvoering van het zwanenmeer (met schoenen die bestaan uit verkeerskegels) en met een soort dodensprong op het einde.
Haar nummer moet het vooral hebben van de spitse humor (‘no photo, I didn’t shave there’) en van de ‘vrijwilligers’, mannen die ze onder zachte dwang uit het publiek haalt en aan het werk zet. Quote van de dag, net voor haar ‘dodensprong’ in de arme van de angstig kijkende vrijwilligers: Don’t worry, it’s like sex with my husband, over in a second’.
Knappe madame!

 

Om 23u speelde Sioen op St Jacobs. We trotseerden de bendes 15 jarigen (die gelukkig nog veel moesten groeien en dus een dikke kop kleiner bleken dan ons) en wurmden ons door de mensenzee op zoek naar een goed plekje vooraan.

Sioen begon aan zijn concert met een nieuw nummer. Later zouden er nog maar liefst vier andere volgen. En ik moet zeggen, ze klonken stuk voor stuk erg veelbelovend.
Na het openingsnummer volgden ‘See you naked’ uit de eerste plaat, en ‘Ease your mind’, de bekende single uit de tweede plaat. Reign werd aangekondigd als het favoriete nummer van Sioen zelf. Net zoals op de theatertournee een tijdje terug kwamen er ook covers aan te pas, zoals eentje van Pearl Jam.  
Sioen ging als vanouds tekeer op zijn piano, gehuld in een grappig blauw T-shirtje (kon het niet helemaal zien, maar er leek een soort van vriendelijk spookje op te staan). Naast de nieuwe nummers kwamen zowel de eerste als de tweede plaat aan bod, maar het evenwicht lag meer aan de kant van de iets hardere, rockende nummers.
Sioen is natuurlijk meer dan Frederik Sioen en zijn piano. Belangrijk is ook violist Jeroen Baert, wiens viool in onderandere Another Ballad een glansrol vertolkte. Iemand er overigens al aan gedacht om een fanclub op te richten voor deze mens…?

Na een uurtje zat het concert erop, maar het publiek had er nog helemaal geen genoeg van, en riep luid om bisnummers. En daar gaf de groep gretig gehoor aan… Zoals een echte rockster was Sioen ondertussen van outfit veranderd, zij het puur functioneel, hij had een shirt aangetrokken met het logo van de 0110 concerten. Hij nam het publiek ook bij het handje om allemaal samen een sms te sturen voor deze concerten.
Het eerste bisnummer was voor mij het mooiste van de ganse set; Too good to be true, in een bijna 10 minuten durende versie, met wondermooie vioolsolo, puur kippenvel was het.

Na het optreden zworven we wat rond, om aan het Baudeloparkje terecht te komen, waar het altijd zalig toeven is tijdens de Feesten by the way. Het Boombal was al gedaan, en er speelde een dj mooie liedjes ten dans, zij het wel aan de stille kant. We genoten er van een jenevertje, de sfeer, het schone volk, het minder schone volk, de frisse avondlucht,… tot ik iets na 2 toch echt de slaap niet meer uit mijn ogen gewreven kreeg en we stilaan weer huiswaarts trokken. Daar bleken onze honden nog klaarwakker…

Een van de schoonste avonden van de Feesten wat mij betreft. En een pak rustiger al dan de dagen ervoor.

2 gedachten over “Gentse Feesten dag 9: Sioen en straattheater

  1. mooie posting, Josie. Heb die in gent.blogt over Sioen ook gelezen en ben het met jou eens : die jongen heeft uitzonderlijk talent die in geen enkel hokje te plaatsen is; ik geniet van zijn muziek en stem.
    Soms, heel soms hoor ik er Randy Newman in, dat zal dan wel een compliment zijn zeker ? Heb Sioen zijn aller-aller eerste solo-optreden meegemaakt jaren geleden bij een Nieuwjaarsconcert in NTGent (al een paar jaar afgelast) en toen reeds voelde ik dat dat mannetje een groot talent zou worden.
    Fijn dat je de die rustige, culturele avond de mooiste vond, zo zouden de Feesten eigenlijk dag in-dag uit moeten zijn.
    groetjes,
    Iris

    Like

Reacties zijn gesloten.