Gentse Feesten dag 6: Bal des Boiteux

Zo rustig en gemoedelijk de feesten de voorbije dagen waren, zo druk was het gisteren. Het verschil werd al vrij vlug op de avond merkbaar aan de onophoudelijke toestroom van mensen die we voorbij ons raam zagen passeren. We besloten niet langer binnen te zitten toekijken, en zelf maar weer eens de feesten in te duiken, voor de 6e dag alweer.

We trokken naar St Jacobs voor Bal des Boiteux, een niet onverdienstelijk groepje dat een paar maanden geleden ook al in het kafee van de Voouit stond.

Toen we er 10 minuutjes voor het optreden toekwamen, was de ruimte voor het podium nog een groot terras; her en der mensen op hun stoeltje, de ruimte vlak voor het podium helemaal leeg, geen rechtstaand publiek. We trokken dan zelf maar op zoek naar een stoeltje, wat niet makkelijk bleek aangezien er de vele lege stoeltjes blijkbaar allemaal bezet waren. Nu ja, uiteindelijk toch zo’n houten ding gevonden en wat dichter bij het podium gesleept.

De ‘presentator’ van dienst (die blijkbaar te langdradig is aan de drieste handbewegingen vanuit de coulissen te zien) introduceerde de band als muziek maken voor gehandicapten, muziek dus waarop je niet kan dansen.
De eerste vergelijking die mij voor de geest komt, na de afgelopen dagen Boomtown, is die met Daau. Net als deze bende speelt BDB instrumentale muziek, met accordeon, viool en contrabas. Naast deze ‘klassieke’ instrumenten gebruiken ze ook gitaar en drums, wat de hele boel toch een iets ander geluid en sfeer geeft (al hebben ze er bij daau ook recent een drummer bij). De instrumentale muziek vormt combinatie van rock, folk en jazz en de groep refereert naar diverse invloeden zoals Zita Swoon, Eels, John Zorn, Ennio Morricone, Yann Thiersen en The album leaf.
Bekend gezicht in de groep: Jeroen Baert, het vioolwonder van bij Sioen.

 

Het vijftal bracht eerder dit jaar zijn tweede cd uit, die geproduceerd is door Stef Kamil Carlens van Zita Swoon. Wat opvalt wanneer gitarist Lieven Nijs de nummers af- en aankondigt, zijn de intrigerende titels: ‘Als jeanneke slaapt’, ‘E17’, ‘In mijn hoofd: buitenlucht’, ‘I’d like to take the plastic flower from your hair’.
De groep is rustig, net wat minder charismatisch dan bijvoorbeeld de mannen van Daau, maar spint heerlijke sfeerlandschappen over het plein waarvan het rustig genieten is. En dat doet het publiek dan ook. Een zéér verscheiden publiek by the way. Voor het podium staan enkele kleine meisjes rondjes te dansen, de ouders houden vanachter hun tafeltje een oogje in het zeil. Verder nog een paar twintigers, een hoop dertigers, veertigers en vijftigers, aangevuld met een paar tienermeisjes vlak voor het podium en 2 punkers (dwaarvan een bij het vertrekken zijn combats rond zijn nek hangt) wat verderop.

Na het concert komen we nog even naar huis, we hebben immers foto’s van het optreden en ik wil ze meteen al eens bekijken. Daarna duiken we de stad weer in, die ondertussen helemaal volgelopen blijkt. We ploffen ons een eindje in het zachte gras van het Baudelopark, waar er een Bataclanner naast ons blijkt te zitten en we een conversatie opvangen van een koppeltje dat pas uit elkaar blijkt. Uiteindelijk belanden we na middernacht weer aan het oude vertrouwde Boomtown, waar Buscemi heel aanstekelijk klinkt, maar de poorten zijn dicht, we mogen het plein niet meer op. Stom!
Ondertussen proberen auto’s volgepropt met mensen van allerlei slag zich een weg te banen door de drukke stad, vergeefs nog op zoek naar een parkingplekje, terwijl anderen alweer huiswaarts keren. Zelf maken we nog een ommetje, vinden niet echt nog iets dat ons kan bekoren, en keren na een tijdje dan ook maar weer huiswaarts

Een gedachte over “Gentse Feesten dag 6: Bal des Boiteux

  1. ik heb u dus duidelijk niet gezien hé, anders was ik zeker iets komen zeggen 🙂 Ik ben er voor de rest niet meer geraakt, donderdag Buscemi gezien/gehoord? Vrijdag Das Pop? Dat waren anders nog dingen die ik wel wou zien. Vanavond en morgen nog iets interessants?

    Like

Reacties zijn gesloten.