Belgacom en Van den Borre

Lang leve de mondige consument… Geregeld proberen bedrijven je (te veel) geld afhandig te maken, of gewoon ronduit ‘in het zak te zetten’, zoals Vlamingen wel eens pogen te zeggen.
 
Zo hebben we voor de 2e keer in iets meer dan een jaar tijd last met Belgacom. We laten echter niet op onze kop zitten. Ziehier een weergave van de mail die ik de ombudsman heb bezorgd…
 
Onlangs zijn wij dus verhuisd. Een week op voorhand hebben wij onze verhuis doorgegeven in een Tele-boetiek van Belgacom. Daar zijn we vlot verder geholpen, men heeft onze gegevens genoteerd, een papier overhandigd en gezegd dat alles nu automatisch in orde zou komen. Op dit papier stond niets vermeld betreffende enige kost, enkel het gewone abonnementsgeld. Ook in de winkel heeft men het niet over enige mogelijke kost gehad.
 
Enige tijd na de verhuis krijgen we een rekening van Belgacom, met daarop plots een eenmalige kost van 60€. We zijn compleet verrast, want zoals eerder gezegd was er voordien nooit sprake geweest van enige kost. Laat staan van een aanzienlijk hoge kost zoals 60€.
 
Hierop neemt Teerbeminde contact op met de klantendienst van Belgacom. Daar weten ze hem te vertellen dat 60€ het bedrag is dat gevraagd wordt om onze lijn te verhuizen, ook al is er hiervoor nooit iemand van Belgacom ter plekke moeten komen. Ze voegt er ook aan toe “dat verhuizen veel geld kost he meneer”… (je moet maar lef hebben)
Wanneer Teerbeminde hiertegen inbrengt dat ons nooit gezegd is dat een verhuis van een telefoonlijn geld zal kosten, weet mevrouw ons te vermelden dat dit de politiek is van Belgacom. Ze krijgen met andere woorden de instructies om de mensen NIET op voorhand in te lichten dat zoiets geld kost en hoeveel. Vooral dit aspect vinden wij ronduit schandalig. Dat men een onredelijk hoog bedrag (gezien de gedane inspanning) in rekening brengt is één zaak, de mensen hier met opzet niet over inlichten is nog een andere. Wij zijn het dus absoluut niet eens met deze praktijk.
 
Deze dame verwijst ook nog naar de kleine lettertjes in de brief die we hebben ontvangen, maar daar staat enkel in dat de kost kan variëren naargelang de werken die uitgevoerd moeten worden. Zij verwijst ook naar de algemene voorwaarden, maar ook daar vinden wij nergens de expliciete vermelding van een concrete kost, enkel vage bewoordingen. Verwijzen naar schimmige en zeer algemene ‘algemene voorwaarden’ om op die manier de klant zonder het hem te zeggen een kost aan te smeren waar die niet onder uit kan, vinden wij geen doen….
 
Wij zijn dus voorlopig niet van zin deze kost te betalen. Waarop Belgacom meteen met een deurwaarder dreigt. Klein beetje overdreven, niet?
 
Wordt vast en zeker vervolgd!
 
Amper een week geleden dan had mijn moeder het aan de stok met Van den borre, je weet wel, ‘dankzij uw akte van vertrouwen’. Vertrouwen is het laatste wat je die oplichters moet geven!
 
Mijn ouders gaan met een kapotte stofzuiger naar de winkel. Mijn pa meent te weten wat er aan de hand is, nl een kabelbreuk, maar kan het zelf niet fiksen want de stofzuiger is zo danig in mekaar gezet dat je die niet openkrijgt zonder de juiste apparatuur…
Bij Van den borre laten ze mijn ouders een papier tekenen en METEEN 15€ betalen, de kost die gerekend wordt om het ding op te sturen naar de hersteldienst, want een eigen werkplaats hebben ze immers niet.
 
Een tijd later mogen ze de stofzuiger gaan halen, ongerepareerd zo blijkt. Uitleg van de verkoper: “Er zijn voor deze stofzuiger geen wisselstukken meer, hij is onherstelbaar”.
 
Hierop gaan mijn ouders, redelijk ontstemd, naar een kleine elektrohandel in de buurt, om een nieuwe stofzuiger te kopen dan maar.
Daar komt terloops ook de oude stofzuiger ter sprake. Nog voor mijn vader iets zegt over wat er volgens hem scheelt, komt de verkoper er zelf mee: in veel gevallen gaat het om een simpel te herstellen kabelbreuk. De verkoper weet te melden dat deze herstelling tussen de 15 en de 20€ zal kosten, en dat ze die herstelling best willen uitvoeren. Mijn ouders moeten deze keer 10€ voorschot betalen, maar wanneer zou blijken dat de schade toch onherstelbaar is, of duurder dan 20€, kunnen ze dit voorschot intergaal terugkrijgen.
 
Nog geen week later krijgen ze telefoon dat ze de oude stofzuiger mogen gaan halen. Hij is hersteld, voor 20€, en het was inderdaad een kabelbreuk.
 
Conclusie: bij Van den borre werken mensen die het niet zo nauw nemen met de waarheid en vooral nieuwe dingen willen verkopen en de mensen voor alles en nog wat flink geld aanrekenen…
 
Mij zien ze daar in elk geval nooit, we moesten van het weekend een strijkijzer hebben en zijn dat dan ook bij een concurrent gaan kopen!

9 gedachten over “Belgacom en Van den Borre

  1. da’s idd de pes tmet grote ketens en winkels…hun service trekt op niets meer…
    lang leven de kleinhandelar die nog moeite moet doen voor zijn klanten.

    Like

  2. Wij hadden een keertje de rekening uit het oog verloren en was ergens beland waar ze niet moest liggen. Mogelijk de herinnering ook 🙂 Dus werd onze vaste telefoon afgesloten 🙂 Om deze weer aan te sluiten ook langsgegaan in Belgacom shop en de volgende rekening was idd ook 30 of 60 euro hoger dan anders. 30 euro om af te sluiten en 30 euro om weer aan te sluiten zeker? Enfin ja, onze fout zeker, moesten we maar op tijd betalen…

    Like

  3. ik heb ook al slechte ervaringen met kleinhandelaars, lees mijn blog het
    verhaal van de kapotte dvdspeler, koop ik hem marcheert hij van dag
    één niet, steek ik hem binnen om te repareren, ga ik na 2 weken gaan
    vragen hoe het ermee gesteld is, stuk is besteld, een week nadien ga
    ik terug, stuk blijkt toch niet besteld te zijn, gevolg nog langer wachten

    Ik ben hem dus een maand kwijt geweest en dan durfden ze nog zeggen
    ‘tja madamke Philips is niet echt een goed merk hé’ ik meende dat ik
    ontplofte want zij hadden mij dat merk wel aangesmeerd, ik wist er niets
    van en aan de hand wat zij mij vertelden heb ik mijn keuze gemaakt.
    Bedriegers allemaal. grrrr

    Like

  4. Wij zijn 50jaar getrouwd. Vanaf ons huwelijk kochten wj onze tevees bij de Heer Buytaert in de Brederodestraat te Antwerpen.Spijtig genoeg vader Buytaert overleden winkel bestaat niet meer.Wij bestelden in januari een LCD tv MET beugel om aan de muur te hangen.Alles te leveren in februari. februari komen ze ermee aan de deur , ze hebben alles bij behalve de beugel, dus ze kunnen hem niet aansluiten. MAAR ik moest wel al alles betalen. Ik heb ze fijn bedankt en ze terug gestuurd met den tv want niet kunnen aansluiten is ook niet leveren en betalen. Ik heb natuurlijk direkt gereklameerd en nu zouden ze morgen komen, ik ben benieuwd of alles in orde zal zijn.
    Het is ook niet de eerste keer dat ik herrie heb met VandenBorre, jaren geleden kocht ik er een gasfornuus met elektr.oven. Tot 3 x hebben ze aan de deur gestaan met een beschadigd vuur: ja het was het laatste, dus een ander gaan kiezen : terug beschadigd, uiteindelijk zijn ze hier dan geweest met een vuur dat 20 € meer koste, maar die heb ik nooit betaald. Nu had ik met toch weer laten overtuigen om naar vandenborre te gaan en zie het loopt weer fout.
    Ik ben benieuwd voor morgen maar ook voor de toekomst, ik heb zelfs een verzekering genomen genomen van 5 jaar om in geval van defect een gratis reparatie.
    Bij de Heer Buyaert heb ik nooit last gehad het was een kleine zelfstandige en God hebbe zijn ziel ik heb spijt dat de man overleden is ik zou anders nooit naar VandenBorre gegaan zijn.g7vgr

    Like

  5. of het nu vdb of krefel of mediamarkt betreft…
    overal loopt het wel eens ergens mis.
    het is ook enkel wanneer het fout gaat dat mensen de akte van vertrouwen blijkbaar kennen…
    let wel ,misschien komt er nog een tijd dat zulke winkels niet meer zullen bestaan doordat ze gewoon geen personeel meer vinden die ganse dagen met onbeschofte klanten met hun grote bek willen omgaan.(en gelijk hebben ze)
    dan kunnen al die grote bekken aankopen doen via het net en als er dan iets misloopt maanden moeten wachten op reactie.
    aan u de keuze…

    Like

  6. Conclusie: bij Van den borre werken mensen die het niet zo nauw nemen met de waarheid en vooral nieuwe dingen willen verkopen en de mensen voor alles en nog wat flink geld aanrekenen…

    Mensen bij Vanden Borre wouden enkel u geld besparen om niet weer nieuwe kosten te maken. Onthou: 15euro bestekskosten waar niets aangedaan kan worden, een toestel buiten waarborg binnensturen kan nu eenmaal nooit gratis 😉 En VDB heeft wél een eigen atelier waar ze deze toestellen herstellen, daarom dat dit sneller kan hersteld worden als bij een andere keten. Daarbij komen de werk uren nogmaals 15euro per kwartier bij. Dit is de kost die je mss kan laten drukken bij een zelfstandige. Maar weet dat een toestel buiten waarborg zowiezo geld kost, en dat verkopers geen techniekers zijn. Als ze de stofzuiger verstuurd hadden, en de kost was hoger als een nieuwe was je ook niet tevreden. Lees maar eens goed wat er in die “Akte van vertrouwen” staat geschreven 😉

    Like

  7. uit zeer betrouwbare bron weet ik dat bij VANDENBORRE veel studentjes als verkoper fungeren !
    zij verdienen slechts tussen de 6 – 9 EURO per uur.
    ik heb zelf ook een zeer slechte ervaring met VDB opgelopen in koopcentrum StNiklaas ! ik bestelde 4 x 1 GIGA SD geheugenkaarten en ze moesten die binnen krijgen uit andere winkels en ik mocht ze de volgende zaterdag komen afhalen;ik kom afhalen en men moet de levering geheugenkaartjes in HET MAGAZIJN gaan opzoeken.na ongeveer 15 minuten komt verkoper terug met enkele kleine pakjes en ik vraag expliciet:bent u zeker dat er hier 4 geheugenkaartjes inzitten ? de verkoper antwoord:jawel hoor.ik aanvaard de pakjes maar verlaat de zaak NIET en ga naar de kassierster en vraag een schaar om de pakjes open te snijden.
    er bleken slechts 3 geheugenkaarten in te zitten !
    ik ga onmiddellijk op zoek naar de betreffende verkoper en vraag om uitleg waarom hij mij beloog.
    geen uitleg hierover maar…hij zal nog eens gaan zien in het magazijn.na ongeveer weer 10 minuten komt de verkoper terug met nog een pakje !
    bij nazicht blijkt er ook 1 geheugenkaart in te zitten.indien ik de VANDENBORREzaak VERLATEN had zonder de pakjes IN de zaak na te zien dan had ik absoluut geen enkel verhaal kunnen uitoefenen kwestie een ontbrekende geheugenkaart.
    ik benoem bovenstaande zaak als POGING TOT DIEFSTAL DOOR VANDENBORRE PERSONEEL en niks minder.

    Like

  8. Beste,

    Wat ik altijd zo raar vind, is dat mensen zich altijd zo bestolen voelen. Meestal mensen die hun leven bestaat uit foutjes zoeken bij anderen en dan de tijd hebben om deze op het net te zetten. Want ja, ze voelen zich zo interessant…

    Over die kabel trommel… Dit is geen normaal gebruik, dit kan niet zomaar stuk… En het feit dat er 15 euro wordt aangerekend is logisch, daar onderzoekskosten zijn. Die technieker moet ook betaald worden… Oeps, vergeten!!!!
    Het feit is wel dat de marges van die toestellen heel laag ligt… Mensen willen wel service, maar ze willen er niets meer voor betalen… en dat gaat nu eenmaal niet…
    Want een kleine vak zou dan al wel betere service kunnen bieden (???), je betaalt het er wel bij… En zeg nu zelf, denk je dat die voor de klant werken???

    Nee, mensen, hou aub toch op met je eigen leven te verzuren… Ik heb de TIJD en energie niet om me met kleine dingen bezig te houden, laat staan ze op internet te plaatsen…

    Als Vandenborre dezelfde serice zou handteren als vele overheidsinstanties, dan zouden ze al lang failliet gaan…
    Maar jammer isdat je bij deze diensten niet elders kan gaan… Of vaak geen verantwoordelijke te vinden is…

    Like

Reacties zijn gesloten.