foie gras

Iedereen heeft al wel eens de beelden gezien van hoe de zogehete delicatesse foie gras wordt geproduceerd…
 
Voor wie het niet weet:
“Voor de productie van foie gras worden vooral eenden onder dwang gevoederd. Ongeveer veertien dagen worden de dieren opgesloten in kleine, individuele kooien van 45 x 20 cm, waarin ze quasi onbeweeglijk vastgehouden worden. Tweemaal daags wordt hen een lange trechterbuis in de keel geduwd tot aan de voormaag en wordt een grote hoeveelheid maïs elektrisch of voornamelijk pneumatisch naar binnen gespuwd. Het resultaat is een enorm uitgezette, vervette lever van 7 tot 10 keer de normale grootte.

Eind 1999 kwamen de wetenschappers van het Wetenschappelijk Dierenwelzijns- en Dierengezondheidscomité van de Europese Commissie in hun rapport over de welzijnsaspecten van de productie van foie gras bij eenden en ganzen tot het besluit dat ‘zoals het nu gebeurt, dwangvoederen van eenden en ganzen voor de productie van foie gras het dierenwelzijn ernstig schaadt‘.” (bron: www.gaia.be)

Toch vindt Carrefour het blijkbaar nodig voor dit product een reclamecampagne te voeren. Wie het hier niet mee eens is, kan protesteren door een mail te sturen naar de de productmanager voeding, Olivier Langlet: olivier.langlet@gb.be .

3 gedachten over “foie gras

  1. Net om die reden weiger ik dit pertinent te eten, zelfs als de hele tafel daarom vraagt… Dan begin ik zelfs die feiten te vertellen, in een poging hen om te praten… We can only try!

    Greetz! En leuk nog eens van je te horen!

    Like

  2. Tof dat er nog mensen zijn die dit weigeren te eten…
    Nu ja, ik maak me geen illusies, de feestdagen zijn in zicht en dan zal het wel op veel tafels verschijnen, en de mensen geven er niet om want het hoort erbij, maar toch vind ik het goed om te reageren, je weet immers nooit! En elke persoon die het niet eet is goed he…
    Ja, zal proberen weer af en toe wat te schrijven, goede voornemens en het is nog niet eens oudejaar, lol…
    Groetjes!!!

    Like

  3. Groot gelijk Josie!!! en al diegenen die in de poll hebben gestemd 😀 – Tis gewoon dégoutant!! Zowel letterlijk als figuurlijk!!! Wa ze de beestekes allemaal wel nie aandoen voor het plezier van een paar menskens die bij de feestjes is iets luxueus op tafel willen zetten. Ik zou zeggen: eet iets waar dieren nie voor hebben afgezien, da’s pas luxe!! en da’s tenminste de moeite waard. Bah! ik zou het niet binnenkrijgen!! Tenzij ze mij zouden dwangvoederen natuurlijk…. (lekker sarci)
    afijn, ik zal er maar over ophouden, want ik kan zo nog lang blijven doorgaan..

    Like

Reacties zijn gesloten.